Over Luisterlab

Luisterlab is een initiatief van Lijsbeth Bruens

Ik ben Lijsbeth Bruens. Het geeft mij voldoening om boven water te krijgen wat het precies is dat communicatie laat slagen. Maar ook: waarom gaat het soms mis? Is het de taal? Ligt het aan de houding die iemand op een bepaald moment aanneemt? Ik heb er plezier in om mensen te helpen ontdekken waar het ‘m in zit en waar communicatiewinst te boeken is.

Soms kan iets schijnbaar kleins grote gevolgen hebben voor de verstandhouding tussen mensen.

Van docent, simulatiepatiënt, competence coach ….
Ik heb een jarenlange ervaring als docent Nederlands en communicatie aan het Talencentrum van de Universiteit Maastricht.
Verder ben ik sinds een aantal jaren simulatiepatiënt bij het Skillslab van de Faculty of Health, Medicine & Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht. De perfecte match voor mij vanwege mijn plezier in toneel en mijn affiniteit met communicatie. Als simulatiepatiënt maak ik het aanstaande artsen mogelijk om onder andere de communicatie met hun patiënt “op mij” te oefenen. In de feedback daarna vertel ik hun welk effect hun bejegening op mij heeft gehad. Daarmee help ik ze te reflecteren op hun eigen handelen. Ik help ze zo hun communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen.
Ook ben ik als competence coach verbonden aan het PREMIUM-programma van de Universiteit Maastricht. Daar help ik honoursstudenten te reflecteren op persoonlijke competenties waaronder communicatieve vaardigheden. Ik help studenten werkbare leerdoelen te formuleren, onderzoek met hen waar mogelijke hindernissen liggen en ondersteun hen bij het uitproberen van nieuw gedrag. Rollenspel blijkt daarbij een nuttig instrument te zijn.

… naar gesprekscoach en trainingsacteur in een zorggesprek
Een speciaal gebied waarin goede communicatie essentieel is, heeft mijn nadrukkelijke belangstelling: het gesprek tussen de zorgverlener en patiënt. Zo’n gesprek stelt immers hoge eisen aan de betrokkenen. Voor de zorgverlener betekent het: interesse tonen, luisteren alvorens te spreken, informatie verstrekken, steun bieden en ruimte geven voor onderhandelen. En dat alles in een afgebakende tijd.
Ik heb er daarom voor gekozen om als gesprekscoach mijn kennis en ervaring toe te spitsen op dat specifieke gebied: de communicatie in de zorg. Met name die tussen zorgverlener en patiënt. Het onderwerp heeft mijn hart en ik kan een verschil maken.

Mensen zeggen het prettig te vinden om mij te betrekken bij hun zelfonderzoek en met mij hun communicatieve vaardigheden te oefenen. Referenties

Mijn uitgangspunten

Verbetering

Je kunt je professionele vaardigheden communicatie en invoelend vermogen gedurende je hele professionele leven verbeteren.

Gedrag

Op het oog kleine aanpassingen in je gedrag kunnen al grote positieve gevolgen hebben.

Communicatie

Communicatie is een van je belangrijkste instrumenten. Maar jij als zorgverlener moet dat instrument wel professioneel inzetten.

Sterke punten

Het stimuleert jou het meest als je focust op je sterke punten. Als coach wil ik je daarom helpen je vooral daarop te richten.

Patiënten

Je patiënten willen zich door jou gehoord en gezien voelen. Vaak is het makkelijker dan je denkt om dat te bewerkstelligen.

Feedback

Je leert het best in een omgeving waarin je je veilig voelt. Dan sta je open voor feedback en durf je te experimenteren met nieuw gedrag. Ik vind het daarom belangrijk om voor een veilig leerklimaat te zorgen.