Thema’s

  • Hoe krijg ik de informatie die ik nodig heb om de diagnose te stellen zonder dat het mij extra tijd kost? Welke handvatten heb ik?
  • Hoe voorkom ik dat patiënten bij me blijven terugkomen met wensen waaraan ik niet kan voldoen?
  • Hoe komt het dat patiënten of collega’s mijn consulten als “stroef” ervaren?
  • Hoe ga ik om met patiënten die binnen komen met een defensieve houding? Hoe voorkom ik dat ik de eerste 5 minuten het gevoel heb alsof ik mijzelf moet verdedigen?
  • Wat doet het voeren van een slechtnieuwsgesprek met mijn patiënt met mijzelf? Hoe kan ik omgaan met mijn eigen emoties?

Tijd nemen voor een gesprek kost minder tijd dan geen tijd nemen!

Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat consulten van chirurgen die in een poliklinische consulten met hun patiënten woorden gebruiken waarin die patiënten hun behoeften, angsten en/of frustraties benoemd horen worden,  1 ½ minuut korter duren dan consulten waarin de chirurg de aanwezigheid van deze emoties negeert.

Voor internisten kan het gebruiken van de juiste bewoordingen zelfs een tijdswinst opleveren van 2.5 minuten per consult.

Ander onderzoek toont aan dat een arts, door de juiste vragen te stellen, invloed kan hebben op de medicijn- en therapietrouw van hun patiënten met primaire hypertensie.

Ook is er bewijs voor dat effectieve communicatie tot betere uitkomsten leidt bij chronische ziektes. Zo blijken patiënten van artsen die hoog scoren op empathie, een hogere kans te hebben op controle over hun diabetes en cholesterol.